Η Θάλεια - Μαρία Αλεξάκη,για την έκθεση "επικοινωνία".
“Κοινωνία- επικοινωνία”, μία έκθεση με κοινωνικές διαστάσεις.
Χρήστος Αλευράς.
Ένας καλλιτέχνης με έκδηλη την ευαισθησία σε θέματα που άπτονται της σύγχρονης κοινωνίας, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί στον 21º αιώνα.
Παίζοντας με τις λέξεις και τις έννοιες, ο δημιουργός καταδεικνύει τη μετατόπιση του ενδιαφέροντος από την ουσιαστική ανθρώπινη επικοινωνία, την αρχέγονη αυτή ανάγκη του ανθρώπου, στην κοινωνία, στο ανθρώπινο σύνολο που συνυπάρχει, συναισθάνεται, συνεργάζεται ή συγκρούεται, συμπλέει ή συναγωνίζεται.
Στο πλαίσιο τηo έκθεσης εντάσσεται και η δράση «κοινωνία», ένα διαδραστικό video, το οποίο έχει σκοπό να προϊδεάσει τον επισκέπτη και να τον εισάγει στο σκεπτικό του καλλιτέχνη.
Τα έργα χωρίζονται σε τρεις ενότητες απόλυτα συνδεδεμένες μεταξύ τους, σειρά Υ, σειρά Ο, σειρά Μεταλλάξεις.
Μέσα απο δημιουργίες που προβάλλουν το πανάρχαιο γονιμικό σύμβολο, το οποίο ταυτίζεται με τη θηλυκότητα και τη γυναικεία φύση και κατά συνέπεια με τη γυναικεία μήτρα που φέρει ζωή, καταλήγουμε στις «μεταλλάξεις», εκεί όπου ο άνθρωπος οδηγεί το ίδιο του το γένος, κυοφορώντας μια νέα οντότητα, έναν «άνθρωπο» του μέλλοντος ή με άλλα λόγια έναν άνθρωπο πάνω ή πέρα από τη φύση ή πιο ξεκάθαρα «παρά φύσει».
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα έργα που εμπλέκουν τις ενότητες, τη γονιμότητα, την κύηση, την ύπαρξη.
0ι βαθύτερες σκοπιμότητες αυτής της έκθεσης είναι άμεσα συνδεδεμένες με τον τρόπο που λειτουργούν τα αντικείμενα και η έκθεσή τους στην ανθρώπινη ψυχοσύνθεση.
Τα αντικείμενα λειτουργούν ως φορείς νοημάτων και μηνυμάτων, αλλά και ως μάρτυρες γεγονότων, εμπειριών, αναζητήσεων.
Ουσιαστικά χαρακτηρίζονται απο μια σημασιολογική πολυμορφία, η οποία συνδέεται τόσο με τα νοήματα που έχει προσδώσει ο καλλιτέχνης όσο και με τη μετατροπή τους σε μουσειακά εκθέματα. Όσον αφορά το χώρο, αυτός σίγουρα δεν είΝαι ουδέτερος, Έχει μια ιδιαίτερη φυσιογνωμία και ένα συγκεκριμένο προσανατολισμό, ο οποίος σχετίζεται ταυτόχρονα με την αρχιτεκτονική του και την ιστορία του, αλλά και με ποικίλες πολύπλευρες παραμέτρους, που με τη σειρά τους καθορίζουν τον σχεδιασμό της έκθεσης των αντικειμένων και βέβαια, τα ίδια τα αντικείμενα. Επομένως μπορούμε να πούμε ότι ο χώρος δρα καταλυτικά στη δημιουργία νοημάτων και αξιών, προσδίδοντας περισσότερη ή διαφορετική σημασία σε άλλα αντικείμενα και σε άλλα όχι.
Στη σχέση του με τα εν λόγω αντικείμενα, αυτά εσωκλείουν και παράλληλα καταλαμβάνουν χώρο, λόγω της τρισδιάστατης μορφής τους. Η σχέση αυτή είναι άμεση, καθοριστική και αμφίδρομη. Τα αντικείμενα διαποτίζουν το χώρο με νοήματα και σημασίες, ενώ ο χώρος, ως όρος φέρει δισυπόστατη σημασία, δηλαδή αφορά τόσο το κτήριο, δηλαδή το Γενί Τζαμί στην προκειμένη περίπτωση, όσο και τον εκθεσιακό χώρο.
Η παρουσίαση των δημιουργιών του Χρήστου Αλευρά ως μουσειακών εκθεμάτων και η μετατροπή τους απο βουβή ύλη σε ομιλούσες οντότητες αποτελεί ένα βίωμα που ο καθένας θα το βιώσει διαφορετικά, ανάλογα με την εμπειρία, την επιστημονική κατάρτιση, την ευαισθησία, την αντιληπτικότητα, την καλλιέργεια των αισθήσεων, τον τρόπο σκέψης, τις κοινωνικές και πολιτισμικές παραστάσεις, τις εμπειρίες, τις γνώσεις, τις ιδέες, τα συναισθήματα, τη φαντασία και τις προσδοκίες του.
Ως εκ τούτου, ο κάθε επισκέπτης ή η κάθε κατηγορία κοινού, βασιζόμενη στα δεδομένα και τις πληροφορίες που παρέχει η έκθεση, μέσω του τρόπου
τοποθέτησης των αντικειμένων και της χρήσης των οπτικοακουστικών μέσων, θα προσλάβει μηνύματα ή νοήματα, τα οποία θα συμπληρώσει κατά βούληση με έναν ιδιαίτερο και πολύ προσωπικό τρόπο, δημιουργώντας παρόμοιες ή και τελείως διαφορετικές ιστορίες.
Απώτερος στόχος μας να δώσουμε το έναυσμα στον επισκέπτη να προβληματιστεί, να ερευνήσει, να ανακαλύψει.
Επιθυμία μας να αφυπνίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους επισκέπτες, κάθε ηλικίας, προσφέροντάς τους τη δυνατότητα να δουν τις προεκτάσεις της τέχνης και τη δύναμή της όταν αυτή ξεπερνάει τα όρια του αυτοσκοπού (η τέχνη για τηγ τέχνη) και τίθεται στην υπηρεσία του κοινού καλού.
Θάλεια - Μαρία Αλεξάκη
Χρήστος Αλευράς.
Ένας καλλιτέχνης με έκδηλη την ευαισθησία σε θέματα που άπτονται της σύγχρονης κοινωνίας, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί στον 21º αιώνα.
Παίζοντας με τις λέξεις και τις έννοιες, ο δημιουργός καταδεικνύει τη μετατόπιση του ενδιαφέροντος από την ουσιαστική ανθρώπινη επικοινωνία, την αρχέγονη αυτή ανάγκη του ανθρώπου, στην κοινωνία, στο ανθρώπινο σύνολο που συνυπάρχει, συναισθάνεται, συνεργάζεται ή συγκρούεται, συμπλέει ή συναγωνίζεται.
Στο πλαίσιο τηo έκθεσης εντάσσεται και η δράση «κοινωνία», ένα διαδραστικό video, το οποίο έχει σκοπό να προϊδεάσει τον επισκέπτη και να τον εισάγει στο σκεπτικό του καλλιτέχνη.
Τα έργα χωρίζονται σε τρεις ενότητες απόλυτα συνδεδεμένες μεταξύ τους, σειρά Υ, σειρά Ο, σειρά Μεταλλάξεις.
Μέσα απο δημιουργίες που προβάλλουν το πανάρχαιο γονιμικό σύμβολο, το οποίο ταυτίζεται με τη θηλυκότητα και τη γυναικεία φύση και κατά συνέπεια με τη γυναικεία μήτρα που φέρει ζωή, καταλήγουμε στις «μεταλλάξεις», εκεί όπου ο άνθρωπος οδηγεί το ίδιο του το γένος, κυοφορώντας μια νέα οντότητα, έναν «άνθρωπο» του μέλλοντος ή με άλλα λόγια έναν άνθρωπο πάνω ή πέρα από τη φύση ή πιο ξεκάθαρα «παρά φύσει».
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα έργα που εμπλέκουν τις ενότητες, τη γονιμότητα, την κύηση, την ύπαρξη.
0ι βαθύτερες σκοπιμότητες αυτής της έκθεσης είναι άμεσα συνδεδεμένες με τον τρόπο που λειτουργούν τα αντικείμενα και η έκθεσή τους στην ανθρώπινη ψυχοσύνθεση.
Τα αντικείμενα λειτουργούν ως φορείς νοημάτων και μηνυμάτων, αλλά και ως μάρτυρες γεγονότων, εμπειριών, αναζητήσεων.
Ουσιαστικά χαρακτηρίζονται απο μια σημασιολογική πολυμορφία, η οποία συνδέεται τόσο με τα νοήματα που έχει προσδώσει ο καλλιτέχνης όσο και με τη μετατροπή τους σε μουσειακά εκθέματα. Όσον αφορά το χώρο, αυτός σίγουρα δεν είΝαι ουδέτερος, Έχει μια ιδιαίτερη φυσιογνωμία και ένα συγκεκριμένο προσανατολισμό, ο οποίος σχετίζεται ταυτόχρονα με την αρχιτεκτονική του και την ιστορία του, αλλά και με ποικίλες πολύπλευρες παραμέτρους, που με τη σειρά τους καθορίζουν τον σχεδιασμό της έκθεσης των αντικειμένων και βέβαια, τα ίδια τα αντικείμενα. Επομένως μπορούμε να πούμε ότι ο χώρος δρα καταλυτικά στη δημιουργία νοημάτων και αξιών, προσδίδοντας περισσότερη ή διαφορετική σημασία σε άλλα αντικείμενα και σε άλλα όχι.
Στη σχέση του με τα εν λόγω αντικείμενα, αυτά εσωκλείουν και παράλληλα καταλαμβάνουν χώρο, λόγω της τρισδιάστατης μορφής τους. Η σχέση αυτή είναι άμεση, καθοριστική και αμφίδρομη. Τα αντικείμενα διαποτίζουν το χώρο με νοήματα και σημασίες, ενώ ο χώρος, ως όρος φέρει δισυπόστατη σημασία, δηλαδή αφορά τόσο το κτήριο, δηλαδή το Γενί Τζαμί στην προκειμένη περίπτωση, όσο και τον εκθεσιακό χώρο.
Η παρουσίαση των δημιουργιών του Χρήστου Αλευρά ως μουσειακών εκθεμάτων και η μετατροπή τους απο βουβή ύλη σε ομιλούσες οντότητες αποτελεί ένα βίωμα που ο καθένας θα το βιώσει διαφορετικά, ανάλογα με την εμπειρία, την επιστημονική κατάρτιση, την ευαισθησία, την αντιληπτικότητα, την καλλιέργεια των αισθήσεων, τον τρόπο σκέψης, τις κοινωνικές και πολιτισμικές παραστάσεις, τις εμπειρίες, τις γνώσεις, τις ιδέες, τα συναισθήματα, τη φαντασία και τις προσδοκίες του.
Ως εκ τούτου, ο κάθε επισκέπτης ή η κάθε κατηγορία κοινού, βασιζόμενη στα δεδομένα και τις πληροφορίες που παρέχει η έκθεση, μέσω του τρόπου
τοποθέτησης των αντικειμένων και της χρήσης των οπτικοακουστικών μέσων, θα προσλάβει μηνύματα ή νοήματα, τα οποία θα συμπληρώσει κατά βούληση με έναν ιδιαίτερο και πολύ προσωπικό τρόπο, δημιουργώντας παρόμοιες ή και τελείως διαφορετικές ιστορίες.
Απώτερος στόχος μας να δώσουμε το έναυσμα στον επισκέπτη να προβληματιστεί, να ερευνήσει, να ανακαλύψει.
Επιθυμία μας να αφυπνίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους επισκέπτες, κάθε ηλικίας, προσφέροντάς τους τη δυνατότητα να δουν τις προεκτάσεις της τέχνης και τη δύναμή της όταν αυτή ξεπερνάει τα όρια του αυτοσκοπού (η τέχνη για τηγ τέχνη) και τίθεται στην υπηρεσία του κοινού καλού.
Θάλεια - Μαρία Αλεξάκη
Μουσειολόγος Δημοτικής Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης